Kállai TáncStúdió

Egy szuper lányformáció

 

 Video forrása: https://www.youtube.com/watch?v=9eL-pk_VMnU&list=RD9eL-pk_VMnU#t=2

Aki olvassa a cikkeimet, az tudja, hogy nagy kedvencem a lányformáció. Kivált képen azért, mert sokkal nagyobb teret ad a kreativitásnak, mint a hagyományos társastánc. Másodsorban pedig azért is a szívügyem, mert nem hagynék ki senkit sem a műsorból csak azért, mert nincs táncpartnere.

Az alábbi videóban elsősorban a következő dolog fogott meg: végre egy lányformáció, ami nem készszerből lett készítve! Ezt nagyon fontosnak tartom. A tanár, koreográfus meglátta a lehetőséget a lánycsoportban. (Ez a kategória még nagyon gyerek cipőben jár, így sok lányformáción látszik, hogy kényszerből, minden tudatosság nélkül tákolták össze.)

Jónak tartom a zeneválasztást. Nagyon közönségbarát, rögtön feldobja a nézőket.

A koreográfia teljes összhangban van a zenével, kitűnően visszaadja annak hangulatát. Egyedi, ezért nem válik elcsépelté az egyébként népszerű zeneszám.

Passzol a táncosok életkorához. (Fiatalabb kislányoknak ez még túl sok lenne.)

A ruhák stílusa is megy a zenéhez és a koreográfiához. Habár nem egyformák a ruhák, mégis mind spanyol stílusú, így egy megszerkesztett kerek egésszé válik a produkció. Összességében nagyon látványos.

Nem túl hosszú. Ugyan a táncosok tudásszintje nem azonos és technikailag van még rajta finomítani való, mégis látszik a kidolgozottság.

A latin táncok többsége eredetileg nem páros, hanem szólótánc volt. Ezek a kreatív koreográfiák kiválóan alkalmasak arra, hogy rengeteg lányt bevonjunk a tánc világába, akik táncpartner híján kirekesztődnének ebből a csodás világból.

Kállai Lili

facebook.com/tanctanarod

Induló kurzusaim

5 tipp, hogy jól válassz parfümöt

 

parfum.jpg

Minden nő egyedi és különleges akar lenni. Saját stílusod kialakításához nagyban hozzájárulhat a parfüm. A szaglás a legősibb ösztönünk. A másodperc törtrésze alatt eldől, hogy milyen a benyomásunk egy illatról. Hogy ki milyen illatot kedvel, teljesen személyiségfüggő. Ha kicsit beszélgetek valakivel, nagyjából azonnal tudom, hogy melyek fognak tetszeni neki.

Az egyik legfontosabb szabály, hogy másmilyen illatokat ajánlatos használni télen és nyáron. Télen használhatsz telt, fűszeres, édes illatokat is, de nyáron ezek kifejezetten émelyítőek lehetnek. A melegben sokkal kellemesebb tud lenni egy lágyabb, könnyebb citrusos vagy virágillat. (Gondolj csak bele: télen szeretjük a fűszeres, fahéjas illatokat a párologtatóban, de nyáron sokkal kellemesebb a citromos.)

Hasonlóan lényeges tudnivaló, hogy nappalra könnyebb illatot válassz. A munkába nem célszerű kihívót használni. Egy erős parfümöt akár visszataszítónak tarthatnak.

Az esti órákban már más a helyzet, akkor lehetsz bátrabb. Jöhetnek a teltebb, egyedibb illatok. Alkalmakra pedig akármilyet választhatsz.

Legyen egy pafümöd télre, egy nyárra, egy alkalmakra és egy kifejezetten a kedvesednek!

Kevesen vannak tisztában a következő fogalmakkal. Az illatanyag tartalom alapján a következő kategóriába sorolják az illatokat. A eu de cologne (kölni) tartalmazza a legkevesebbet. A eu de toilette (edt) már kicsit többet, így három-négy óráig tart a hatása. Az eu de parfume (edp) még többet, ezért hat-nyolc órán keresztül is érződik. Természetesen a parfümben van a legtöbb, ami huszonnégy órás hatású.

A fejjegy az, ami azonnal érződik, ahogy felfújod, a szívjegy a valódi karaktert jelenti, míg az alapjegy stabilizál. Néhány perc után kezd igazán érződni az szívjegy.

Kísérletezd ki, hogy neked milyen illatok tetszenek: gyümölcsös, virágos, citrusos, fűszeres, édes, netán keleties? Mindig a könnyebb illatokat szagold meg először, és utána fokozatosan haladj a teltebbek felé. Ha egy erős illattal indítasz, a többit nem fogod rendesen érezni.

A pulzuspontokra fújd, például a csuklódra, de soha ne dörzsöld össze, mert akkor az illatkristályok összetörnek. Az illatok felfelé párolognak, ezért nem szerencsés, ha csak a nyakadra fújod. Lényeges, hogy a bőrödre mennyen, de a ruhádra. (Bizsu ékszert ne érjen, mert lekophat.) Az is egy jó megoldás, ha a levegőbe fújod és aláállsz.

Szánj időt a neked megfelelő illat kiválasztására. Fejezd ki az egyéniséged! Egyedivé és különlegessé válsz tőle.

Kállai Lili

facebook.com/tanctanarod

A romantikus balett I. - A „balerina háború”

 

A balett szó hallatán mindenkinek fehér ruhás, légies hölgyek jutnak az eszébe és talán Oroszország. De honnan is származik ez a csodálatos műfaj? Mikor alakult ki? Mely művészek tették rá a legnagyobb hatást? És mi köze Oroszországhoz? Cikkünkből kiderül.

Az 1800-as évek művészettörténeti stílusirányzata, a romantika minden művészetágban nagy változást hozott. Az irodalom, a festészet, az építészet, a szobrászat és a zene mellett természetesen a tánc esetében sem volt ez máshogy. A századfordulóra az emberek csalódtak a felvilágosodás nagy eszméiben és megunták a klasszicizmus szigorú szabályait. Megjelent egyfajta nosztalgikus elvágyódás, melyhez kitűnő forrást nyújtott a mitológia. (Mindez a klasszicizmus egyik irodalmi stílusirányzatából, a szentimentalizmusból nőtte ki magát.) Erősödött a nőiesség kultusza és előtérbe kerültek a nemzeti törekvések. Lássuk, hogyan jelentkezett mindez a táncművészetben!

Az 1800-as évek első felének kiemelkedő balerinája Marie Taglioni olasz-dán művésznő. Apja és egyben mestere Philippo Taglioni. Leghíresebb alkotásuk a Sylphide című balett, melyet Philippo koreografált és természetesen a lánya táncolta a főszerepet. Partnere Jules Perrot volt, aki szintén rendkívül pozitív kritikát kapott. Marie viselt először légies hófehér balett ruhát, azaz tütüt. Ez akkor még hosszú, lágy esésű szoknyát jelentett. A fején rózsakoszorú volt és a spicc technika elterjedése is az ő nevéhez fűződik. (Arról vitatkoznak a kutatók, hogy ki táncolt először spiccen.) A Nyugat-európai romantikus balett alapjait ők tették le. A gravitáció legyőzésére törekedtek (ugrások, emelő gép, spicc technika). Eszményük légiesség, kecsesség, tündéri báj volt. Ez a korszak lett a táncosnők fénykora, akik elégtételt vehettek a korábbi idők elnyomásáért.

 

sylphide_alina_cojocaru.jpg

Alina Cojocaru, mint Sylphide

 

Óriási divatot teremtettek mind a színpadon, mind az életben. A Sylphide-et Európa összes nagy színházában osztatlan sikerrel mutatták be. Ezt követően sorra készültek a mitológiai témát feldolgozó úgynevezett „Fehér balettek” vagy „Tündér balettek”. A bálokon elterjedt a fehér ruha még a férfiak körében is. Máig ezért viselnek az első bálozók fehér estélyi ruhát, ami napjainkban a szalagavatós táncokra is igaz.

A romantika korszakának szintén kiemelkedő balerinája az osztrák Fanny Elssler. Ő a másik vonalat képviselte. Említettük a korszakra jellemző nemzeti törekvéseket, ezek a színpadon nemzeti jellegű karaktertáncokban nyilvánultak meg. Fanny ezeknek volt a kiemelkedő művésznője. A légies Taglioni-val ellentétben ő egy szenvedélyes, temperamentumos hölgy volt, aki virtuóz technikájával hódította meg Európát. Szinte minden nép nemzeti táncában maradandót alkotott a balett színpadon, természetesen a mi csárdásunkban is. Legemlékezetesebb alakítását a Sánta ördög című balettben nyújtotta a spanyol cachuca nevű tánccal.

 

spanish_ballet.jpg

 

A két művésznő és rajongóik között kitört az úgynevezett „balerina háború”. Ebből láthatjuk, hogy mindketten hatalmas sztárok voltak a korukban. A „háborúnak” természetesen mindketten győztesei voltak, hiszen végérvényesen beírták nevüket a táncművészet történetébe. Az őket követő balerinák igyekeztek az általuk képviselt mindkét stílusban professzionális szintre fejleszteni technikájukat. Hogy kinek sikerült ez leginkább? És hogy, hogyan és mikor kerül a képbe Oroszország? Elkövetkezendő cikkeinkből megtudhatják.

Kállai Lili

facebook.com/tanctanarod

A verseny tango

 

fekete_ruha.jpg

Kállai János és Kállai Lili

Előző cikkünkből megtudhatták, hogy a verseny tango nem azonos az argentin tangóval. Előbbit az angolok alakították ki az utóbbiból. Lássuk milyen változásokat vittek végbe.

A többi standard táncoz hasonlóan szoros tánctartásban táncolják. Nem egyhelyben, hanem körön adják elő, ezért nagy helyet igényel. Az argentin tangót többnyire nyújtott lábbal táncolják, kissé előre hajolva, ezzel szemben az angol stílusú tangot hajlított lábbal, szoros tánctartásban.

A tánc hangulata viszont megmaradt. Drámai, szentimentális, szomorú, érzelmekkel teli.

A többi standard tánctól néhány tekintetben eltér: még szorosabb a tartás, ezért a hölgy bal keze máshová kerül. A lábak négy helyett három sínen helyezkednek el. Nincs benne süllyedés és emelkedés, hanem egy mélyebb, stabil szinten táncolják. Nem lendülettánc: az akciók és megállítások szabálytalanul váltakoznak. Ettől válik drámaivá. (A többi standard táncban folyamatos a lendület.)

Zenéjének hangszerei hegedű, fuvola, gitár és zongora. A bandoneon, azaz egy kromatikus tangóharmonika csak 1870-ben került át Németországból, ettől kezdve a tangó meghatározó hangszerévé vált. Üteme 2/4es. A zeneszövegeket a rabszolga felszabadítás érzelemvilága ihlette.

 

tango.jpg

Kállai János és Kállai Lili

Az angolok keze munkája rendkívül nagy hatást gyakorolt a tangora, hiszen egy új táncot hoztak létre. A tango különleges helyet foglal el a standard táncok között. Egyedisége miatt rendkívül sok táncos kedvence. Gyere és próbáld ki te is! 

 Kállai Lili

facebook.com/tanctanarod

süti beállítások módosítása