Romantikus balettek II. (A Giselle)

 

villik_dan_nemzeti_balett.jpg

Villik: Dán Nemzeti Balett

 

Előző cikkemből megtudhattátok, hogy a romantikus balettek alapjait miként tette le két csodálatos balerina: a virtuóz karaktertáncos Fanny Elssler, valamint a légies tündér balettek megteremtője, Marie Taglioni és édesapja, egyben tanára Philippo Taglioni. A mai fejezetből az derül ki, hogy fejlődött tovább a romantikus balett Nyugat-Európában az 1800-as években.

A korszak kiemelkedő pedagógusa Carlo Blasis, akit balerina gyárosnak is neveztek. A táncelmélet kivált képen érdekelte. Átfogó módszert alakított ki, melyeket írásba is foglalt három könyvben. A rúdgyakorlat, középgyakorlat, forgás, ugrás sorrendet használó óra felépítés is tőle származik. Ez a mai napig kitűnően működik. Világhírű balerinák kerültek ki a keze alól, többek között a legendás Carlotta Grisi.

Jule Perrot vándorkomédiásból lett táncos és koreográfus. A Sylphide-ben Taglioni partnere volt. Rövid ideig Carlotta Grisi férje. Miután elváltak az ő számára készített koreográfiákat. Leghíresebbek a Giselle, valamint a Pas de Quatre és a Les Quatre Saisons (Négy évszak).

Az 1841-ben készült Giselle az egyetlen romantikus balett, melyet a mai napig a világ minden táján játszanak. Rendkívül nehéz szerepről van szó, mely minden balerina álma. Egyfajta kettősség van szó, hiszen a mű egyik fele a valóságos világban, a másik a mitológiai villik birodalmában játszódik. Ez adta Carlotta Grisi sikerét: kitűnően formálta meg a Taglioni féle tündért és Elssler specialitásában, a karaktertáncokban is brillírozott. Ráadásul a források szerint gyönyörű nő volt.

 

giselle_es_albrecht_jpg_pecsi_nemzeti_szinhaz.jpg

Giselle és Albrecht a valóságos világban (Pécsi Nemzeti Színház)

 

Ennek a műnek köszönhető, hogy a cári Oroszország érdeklődése a balettművészet felé fordult. Jules Perrot több mint tíz évig dolgozott Szentpétervárott. A koreográfiát híres tanítványa, Marius Petipa mentette meg az utókor számára.

A Giselle jelentősége felbecsülhetetlen a táncművészetben. A Petipa által koreografált Diótörő és Hattyúk tava mellett a világ három legnehezebb főszerepe között tartják számon. Hogy hogyan alakult tovább a balettművészet, azt a következő cikkből megtudhatjátok.

Mytha, a villik királynője (Ekaterina Kondaurova, Mariinsky Theatre, 2008)

Kállai Lili

facebook.com/tanctanarod